من با سوغاتى خریدن مخالف نیستم، اما با این بازارگردىها چرا؛ خیلى بد است. یک عدهاى عطش بازارگردى دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک میکند؛ حیف است.
میروند یک جنس هائى را میخرند، غالباً هم جنس هاى بىکیفیت از کشورهاى دوردستِ سودجو که با همان کمپانىهاى داخل آن کشور میزبان بندوبست دارند.
براى حجاج جنس بدلى و بىکیفیت درست میکنند مىآورند توى این بازارها میریزند، شما هم میروید این ارز خودتان را و عِرض خودتان را میریزید براى اینکه این کالاهاى بىکیفیت را خریدارى کنید.
امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهاى داخلى با کیفیت خوب، متنوع، زیبا، ساختهشده ى دست کارگر ایرانى ، برادر خودتان فراوان است. بعضىها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتىهاى سفر را در اینجا میخرند – کار خوبى است – نگه میدارند؛ بعد که برگشتند، همان هائى را که در بازار شهر خودشان تهیه کردهاند، به عنوان سوغاتى میدهند. هدیهى سفر است دیگر، خوب است. این کار، خیلى کار خوبى است.
بعضىها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتى مىآورند؛ تبرکى ندارد. این جانمازهایى که در سنندج و کردستانِ خودمان میبافند، بمراتب از جانمازهایى که از آنجا مىآورند، بهتر است.
برادر خودتان را تقویت کنید، ساخت دست او را که هم زیباتر است، هم بهتر است، بخرید و این را به عنوان سوغاتى بدهید. این را آنجا ببرید و به افرادى که دوست دارید، سوغاتى بدهید. همهى اجناس خودمان همین طور است؛ حالا من جانماز را مثال زدم که مقدسترین است. اینها را رعایت کنید.
عمره مفرده
س: در مورد حد هوایی منطقه حرم ( خانه خدا) و محاذات هوایی میقات ها، تکلیف مسافران هوایی را که بر فراز آنها حرکت م یکنند و قصد وررود برای حج ( عمره یا تمتع) دارند ( و یا آ نها که فقط قصد عبور دارند) بیان فرمایید.
ج) اگر قصد ورود به مکّه را مستقیماً از طریق هوا ندارند، نیازی به احرام نیست.
س)خواهشمند است بفرمایید آیا زائران ایرانی بیت اللّه الحرام در موسم حج و یاعمره میتوانند از میقات حدیبیّه محرم شوند؟ و آیا حدیبیّه نیز مانند سایر مواقیت از قبیل میقات شجره و جحفه میباشد یا خیر؟
ج) حدیبیّه مانند تنعیم میقات عمره مفرده است برای کسانی که داخل مکّه هستند چه اهل مکه باشند و چه حاجیانی که پس از اعمال حج م یخواهند عمره مفرده انجام دهند.
س: آیا حجاب بچه نابالغ ( که قادر به حفظ حجاب نیست) هنگام طواف از شروط صحت طواف است؟ و اگر مثلا” جوراب نپوشیده باشد ، اعاده لازم است؟ اگر زنی به این واجب عمل نکند، چطور؟
ج) اشتراط حجاب کامل در طواف بر بچه نابالغ معلوم نیست اگرچه احوط مراعات حجاب است، و بر زن واجب است در طواف پاهای خود را نیز تا مچ پا بپوشاند، که اگر عمداً پوشاندن ساق پا را ترک کرده باشد طواف صحیح نیست.
س: چنانچه محرمی قبل از اینکه خود تقصیر کند سهواً محرم دیگری را تقصیر کند در این صورت وضع اعمال هر دو چه حکمی دارد و آیا کفاره دارد یا خیر؟
ج) در صورت سهو، چیزی بر مباشرِ عمل نیست و ضمناً تقصیر آن شخص هم چنانچه قصد خروج از احرام داشته، صحیح واقع شده و از احرام خارج میشود.
س: در صورت سرد شدن هوا آیا افراد مُحرم م یتوانند از پوشش دیگری مثل پتو یا لباس استفاده نمایند؟
ج) چنانچه مخیط یا شبه مخیط نباشد اشکال ندارد ولی باید مردان سرشان و زنان صورتشان را نپوشانند و دوخته بودن حاشیه پتو هم مانع ندارد.
س: استفاده از ماسک هایی که جهت جلوگیری از تنفس هوای آلوده به دهن م ی زنند و بند آن را پشت سر می اندازند که بخش کوچکی از سر را م یپوشاند، برای مردان و زنان مُحرم چه حکمی دارد؟
ج) استفاده از ماسک برای زنان اگر در حدّ متعارف باشد مانعی ندارد و انداختن بند آن بر سر برای مردان جایز است.
س: پوشیدن جوراب روی پای مصنوعی جانبازان در حال احرام چه صورتی دارد؟ پوشیدن جوراب روی پروتز جانبازان در حال احرام چه صورتی دارد؟
ج) پای مصنوعی حکم پای اصلی را ندارد، بنابراین هیچ یک از محرمات احرام شامل آن نمیشود.
س: آیا گره زدن در لباس احرام اشکال دارد؟
ج) مانعی ندارد مشروط بر اینکه از صورت رداء بودن خارج نشود.
س: آیا برای کسی که خودش محرم نیست جایز است چیزی روی سر مرد محرمی بیندازد، مثلاً محرمی که خوابیده پتو را روی سر او بیندازد و چنانچه خودش محرم باشد، چه حکمی دارد؟
ج) بر محرم پوشاندن سر خودش حرام است خواه خودش بپوشاند یا به دیگری دستور دهد که سر او را بپوشاند، ولی پوشاندن سر دیگری ولو محرم باشد از محرمات احرام نیست.
س: اگر مرد محرم به غیر محرم بگوید وقتی که خواب رفتم، پتو را روی سرم بینداز چه حکمی دارد؟ و بر فرض که او هم به این درخواست عمل کند کفّاره واجب م یشود یا نه و بر فرض وجوب، کفّاره بر عهده چه کسی است؟
ج) محرم مجاز به چنین درخواستی از دیگری نیست، و اگر آن شخص به درخواست محرم عمل کند، ثبوت کفّاره معلوم نیست، و در هر صورت بر آن شخصی که درخواست را انجام داده کفّار های نیست.
س: در سفر عمره ای که من امسال مشرف شدم در حین حرکت از مسجد شجره به مکه در شب با اتوبوس سقفدار باران آرامی شروع به باریدن گرفت و من نم باران را روی شیشه ی اتوبوس مشاهده کردم. حال م ی خواهم بدانم که آیا با بارش هر مقدار باران قربانی کردن گوسفند بر مکلف واجب می شود یا باید شدت باران به حدی باشد که در عرف با بارش آن انسان به زیر سقف برود؟
ج) اگر عرفاً به آن شب ( ولو بعض آن) شب بارانی گفته شود، کفّاره به احتیاط واجب ثابت است.
س: شخصی بعد از تلبیه در مسجد الحرام متوجه می شود که آمپول انسولین را یادش رفته تزریق کند . حال وظیفه او چیست؟ با توجه به اینکه اگر آمپول بزند احتمال دارد از دستش خون بیاید آیا بخاطر خون آمدن از دستش باید کفّاره بدهد یا نه؟
ج) اگر ناچار است، می تواند آمپول بزند ولو خون بیرون بیاید و کفّاره هم واجب نیست، گرچه دادن یک گوسفند مستحب است.
س: اگر کسی بطور دائم از النگوی زینتی استفاده م یکرده است، آیا در صورت احرام باید آن را خارج کند؟
ج) پوشیدن النگو در حال احرام اگر متعارفِ مکلّف باشد و به قصد زینت نباشد، اشکال ندارد.
س: اگر کسی از ایران نذر کند که در جدّه محرم شده، سپس برای انجام عمره مفرده به مکّه برود، آیا این نذر صحیح است؟ و احرام او صحیح م یباشد؟
ج) نذر و احرام او باطل است.
س: آیا طهارت لباس احرام یا سایر شرایط لباس نمازگزار، شرط صحتِ احرام نیز هست، و آیا با ترک عمدی آن، احرام صحیح است؟
ج) طهارت لباس احرام شرط صحّت احرام نیست.
س: کسی که حسّ بویایی ندارد یا به علت زکام و سرماخوردگی بویی را احساس نمی کند، استعمال طیب و عطر زدن به بدن و لباس و گرفتن بینی از بوی بد بر او حرام است یا نه؟
ج) استعمال طیب در هر صورت جایز نیست اگرچه بوی آن به مشامش نرسد، و در گرفتن بینی حکم سایر مُحرمین را دارد.
س: آیا آویختن تسبیح و نظائر آن به گردن به هنگام وضو ( درحال احرام) و یا دولایه کردن آن در بازو در حال احرام اشکال دارد؟
ج) اشکال ندارد.
س: موالات میان اشواط طواف و سعی، چگونه به هم می خورد؟ آیا با خواندن دو رکعت نماز مستحبی یا فعلِ منافی با طواف، به هم می خورد یا نه؟
ج) از بین رفتن موالات، موکول به نظر عرف است و در سعی، موالات معتبر نیست، مگر آنکه شوط اول تمام نشده باشد که در صورت از بین رفتن موالات، احتیاطاً از سر بگیرد.
س: معیار کثیر الشک در تعداد دورهای طواف و تعداد ریگ های رمی چیست؟ و عدم اعتنا به چنین شکی به چه معناست؟ آیا بنا بر اقلّ بگذارد یا اکثر؟
ج) معیار کثیر الشک در طواف عرفی است و به همان معنایی است که برای کثیرالشک در نماز بیان شده است و اما کثیر الشک در رمی حکم خاصی ندارد و در صورت شک در عدد انداختن، باید آن قدر بیاندازد تا علم پیدا کند.
س: موالات میان اشواط طواف و سعی، چگونه به هم می خورد، آیا با خواندن دو رکعت نماز مستحبی یا فعلِ منافی با طواف به هم م یخورد یا نه؟
ج) از بین رفتن موالات موکول به نظر عرف است و در سعی موالات معتبر نیست مگر آنکه شوط اول تمام نشده باشد که در صورت از بین رفتن موالات احتیاطاً از سر بگیرد.
س: در هنگام ازدحام و یا تشکیل صفوف نماز صبح، مأمورین مسجدالحرام از انجام نماز طواف در خلف مقام، به ویژه برای خان مها ممانعت می کنند و افراد را مورد توهین و یا ضرب و شتم قرار م یدهند. در چنین شرایطی آیا نماز خواندن در محدوده مقابل رکن حجر تا مقابل رکن عراقی کافی است؟
ج) نماز طواف باید پشت مقام ابراهیم خوانده شود مشروط بر اینکه مزاحمت برای دیگران نباشد و در صورتی که به خاطر ازدحام و یا کثرت طواف کنندگان، امکان اقامه نماز، نزدیک مقام نیست م یتوان در مکان های دورتر بجا آورد.
س: اگر بعد از بازگشت به وطن بفهمیم که نماز طواف نساء را غلط بجا آورد هایم، وظیفه ما چیست؟
ج) در فرض سؤال نماز را در وطن بخواند و کفایت می کند.
س: کسی که طواف و نماز طواف را انجام داده، آیا می تواند سعی را با فاصله زیاد انجام دهد، مثلا روز دیگر و اگر طواف و نماز را شب انجام داده و بسیار خسته است آیا م یتواند سعی را فردا بجا آورد؟
ج) اگر طواف و نماز را در روز انجام داد جایز نیست اختیاراً سعی را تا فردا به تأخیر بیاندازد ولی به تأخیر انداختن آن تا شب همان روز مانعی ندارد.
س: در فتوای فقها، استحباب سعی وارد نشده است، آیا سعی استحباب نفسی دارد یا نه، و در مواردی که سهواً سعی را اضافه به جا آورد، فتوا به استحباب هفت شوط دوم داده اند، آیا از این مورد، می توان استحباب سعی را استفاده کرد؟
ج) سعی استحباب نفسی ندارد.
س: من به علت جهل، سعی عمره تمتع را در طبقه بالا انجام دادم بعد از اتمام اعمال حج به من گفتند که حجت صحیح نیست. تکلیف شرعی من چیست؟
ج) اگر در آن سال مستطیع بوده اید باید حج را اعاده کنید.
س: عدّه ای از کاروانهای زیارتی به هنگام طواف و یا در اشواط سعی جهت حفظ تشکل و انسجام نفرات خود و به جهت شنیده شدن فقرات دعا آن را با صدای خیلی بلند می خوانند که قهرأ حال خشوع را از دیگران سلب م یکنند , این شیوه شرعأ مستحسن است یا مرجوح؟
ج) اگر برای دیگران اذیت و مزاحمت باشد اشکال دارد.
س: آیا محرم قبل از آن که خودش تقصیر کند و از احرام خارج شود م یتواند برای دیگری تقصیر کند ( ناخن بگیرد یا مو بچیند)؟
ج) ناخن گرفتن اشکال ندارد ولی چیدن مو جایز نیست.
س: فاصله بین دو عمره چقدر است، و آیا این امر اختصاص به دو عمره مفرده دارد یا در فاصله بین عمره تمتّع و مفرده هم مراعات آن لازم است و آیا در عمره نیابتی هم مراعات فاصله لازم است یا نه؟
ج) فاصله معینی بین دو عمره شرط نیست ولی بنابر احتیاط، در هر ماه فقط یک عمره برای خود م ی تواند بجاآورد، ولی آوردن عمره برای غیر خود، هر نفر یک عمره جایز است.
س: در مواردی که استحباب عمره مفرده قطعی نیست، بلکه رجاءً به جا می آورد، آیا میتواند در حین اعمال، آن را رها کند؟
ج) نمی تواند.
نظرات شما عزیزان: